ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Երևանը հավաքելու, ամեն ինչ իր տեղը դնել-դասավորելու ժամանակն է»

«Երևանը հավաքելու, ամեն ինչ իր  տեղը դնել-դասավորելու ժամանակն է»
20.06.2014 | 11:42

Փարիզի Էսթ համալսարանի դոկտոր, քաղաքաշինարար ՄԱՐԻԱՄ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ հետ զրուցում ենք Երևանն ավելի հարմարավետ ու հաճելի դարձնելու մասին:


-Ինչպե՞ս դարձնել Երևանն ավելի հաճելի:
-Իհարկե, ամենօրյա համակարգված աշխատանքով է քաղաքը դառնում ավելի կենսագործ և հաճելի: Բայց այդ ամենը նաև ճիշտ ուղղորդված պետք է լինի: Մերօրյա Երևանում որոշ աշխատանքներ տարվում են, բայց Երևանում տիրող իրավիճակը խոսում է այն մասին, որ այդ աշխատանքները ճիշտ ուղղությամբ չեն ընթանում: Մյուս կողմից, այնպիսի տպավորություն է, որ ամեն ինչ իրար վրա լցված է և հավաքված, դասավորված չէ: Կարծում եմ՝ Երևանը հավաքելու, ամեն ինչ իր տեղը դնել-դասավորելու ժամանակն է: Այդ փուլը վերջացնելուց հետո մայրաքաղաքը հաճելի դարձնելու քայլերը շոշափելի կլինեն բնակիչների համար: Անգամ ուզում եմ ասել քաղաքապետարանին և քաղաքապետին՝ արեք ձեր քաղաքաշինական նախաձեռնությունների ճիշտ հակառակը: Եվ դա վերաբերում է ինչպես մեծ, այնպես էլ փոքր գործողություններին:
-Կբերե՞ք կոնկրետ օրինակներ. ի՞նչը հարմարավետ չէ, և ի՞նչը պետք է փոխվի:
-Օրինակ, այս կամ այն փողոցը հետիոտն դարձնելը կամ նստարանների տեղադրման վայրերը որոշելը: Դուք հարցնում եք՝ ինչպե՞ս դարձնել քաղաքն ավելի հաճելի: Իհարկե, ամեն ինչ հնարավոր չէ ասել և հուշել մեկ հարցազրույցի սահմաններում, բայց որոշ գործնական բաներ, այնուամենայնիվ, ես՝ որպես մասնագետ, պարտավոր եմ ասել: Պետք է տեղափոխել քաղաքային նստարանների տեղերը: Միշտ Երևան քաղաքով քայլելիս ուզում եմ դա անել, բայց միշտ ինձ զսպում են: Հետաքրքիր է՝ ո՞վ է որոշել դրանց տեղադրման վայրն ու ի՞նչ սկզբունքով: Ես՝ որպես մասնագետ, սկզբունք չեմ տեսնում: Միայն ակնհայտ է, որ քաղաքը հաճելի, հարմարավետ դարձնելու սկզբունքներին հակառակ գործողություն է արվում: Նստարանները դրված են մեջքով գեղեցիկ բացված քաղաքային տեսարաններին: Գուցե նման տեղադրումը բխում է նրանից, որ տեսախցիկները կարողանան վերահսկել նաև նստարանները, բայց մարդաշատ տեղերն անախորժությունների վայրեր չեն: Կամ՝ նստարանները մարդկանց համար են, և մարդիկ դրանք վաղը-մյուս օրը չգողացան, չփչացրին: Իսկ եթե նման բան արվում է քաղաքում, ապա դա ուրիշ հիմք ունի. պատճառը ծանր սոցիալ-տնտեսական պայմաններն են, կամ ավելի խոր հիմքեր կան. դրանք մարդկանց դժգոհության ու բողոքի արտահայտման ձև են: Եվ վերջապես, ո՞ւմ էր պետք այդքան թանկ նստարաններ շարել քաղաքում, որպեսզի դրանցից յուրաքանչյուրը վերահսկվի տեսախցիկով: Նստարանները պետք է տեղադրվեն հաճելի քաղաքային համայնապատկեր ունեցող տեղերում, այլ ոչ թե հայացքդ հառնի շենքի պատին, որից բաժանող հեռավորությունը 2 մետր է: ՈՒսումնասիրությունները ցույց են տվել, որ հաճելի վայրում տեղադրված նստարանին մարդիկ ավելի երկար են նստում, այդ վայրերում այցելուների թիվն ավելանում է, նստարանների վրա անցկացրած ժամանակը 7-12 տոկոսից աճում է մինչև 61-72 տոկոսի: Բացի այդ, Երևանը, հայկական բնաշխարհը, հայերի մշակութային ժառանգությունն ուսումնասիրելիս ակնհայտ է, որ օգտագործված է չճչացող գունային գամմա: Իսկ մեր քաղաքի վերջին տարիների գունափոխման աշխատանքներն այդ տրամաբանությամբ չարվեցին: Արդյունքում օգտագործվեց ոչ հայկական գունային երանգը: Քաղաքի գեղագիտական կերպարը հարազատ դարձնելու համար պետք է քաղաքին վերադարձնել իր նախնական գույները: Մեծ քաղաքները և մանավանդ մայրաքաղաքները, ինչպիսին է դասական սկզբունքով կառուցված Երևանը, պետք է ունենան նյուանսային գունային գամմա: Իսկ կանաչապատումը պետք է արվի՝ վերացնելով ներկա բուսական «բազարը»: Նախկին տեսքի պետք է բերվեն գեղեցիկ կենտրոնական շենքերը՝ վերացնելով շուշաբանդները և պատշգամբները մշակելով մեկ գույնով: Քաղաքը հաճելի դարձնելու մյուս տարրերից է մասշտաբի և ռիթմի ընկալումն ու ընդգրկումը: Տարածքները պետք է կազմակերպվեն 5 կմ/ժ մարդկային արագությունից ելնելով, կոմպակտ և հագեցած լինեն գրավչությամբ: Իսկ Երևանում, եթե նկատենք, տարածքները կազմակերպվում են 60 կմ/ժ արագության համար: Այդ արագությունն այն մարդկանց համար է, ովքեր մեքենաներով են տեղաշարժվում, ոչ թե հետիոտնի: Քաղաքում ոտքով քայլելը խթանելու համար միայն առանձին հետիոտն գոտիների ստեղծմամբ հնարավոր չէ զարկ տալ ոտքով քայլելու մշակույթին: Քաղաքը հաճելի դարձնելու համար պետք է զարգացնել առաջին հարկերի թափանցիկությունը, առաջին հարկերի ֆասադները պետք է լինեն բաց, ոչ թե փակ: Քաղաքով քայլելիս հաճելի է, երբ մարդ տեսնում է ցուցափեղկերը և գուցե նաև այն, ինչ կատարվում է ներսում: Եվ դա երկու ուղղությամբ է արվում. դրսի ու ներսի մարդիկ հնարավորություն ունեն իրար նայելու: Պետք է խթանել մարդկային զգայարանների աշխատանքը: Դրա համար պետք է ստեղծել ինտերակտիվ ֆասադներ, որոնք կփոխարինեն պասիվ ֆասադներին: Ինտերակտիվ ֆասադները նպաստում են, որ գործի դրվեն մարդկային բոլոր զգայարանները: Բայց դա ամենևին չի նշանակում, թե բոլոր ֆասադները պետք է ներշնչող լինեն: Տեքստուրաները և դետալները ևս շատ կարևոր են քաղաքը հաճելի դարձնելու համար: Միապաղաղ ֆասադներից պետք է անցնել հետաքրքիր ֆասադների: Այսպիսով քաղաքների կառույցները կարող են դանդաղ քայլերով հետիոտնին գրավել, եթե արված են որակով, գրավիչ, առաջին հարկերն առաջարկում են իրենց տեքստուրան և հարուստ են դետալներով: Մյուս կարևոր գործոններից է ֆունկցիոնալ բազմազանությունը: Միապաղաղ ֆասադներից պետք է անցնել բազմազանների: Նեղ միավորները, շատ դռների առկայությունը մատնանշում են տարբեր գործառույթներ, շատ շփումների հնարավորությունների ստեղծում ներսի ու դրսի հետ, ինչպես նաև անցորդին հարստացնում տարբերակված իմացություններով և հմտություններով: Իսկ բուն ֆասադները հաճելի դարձնելու համար դրանք պետք է ունենան ավելի շատ ուղղահայաց ջլատվածություն և խուսափեն հորիզոնական բաժանումներից: ՈՒղղահայաց առանցքով տեղադրված առաջին հարկերի տարրերը հետիոտնի զբոսանքն ավելի հետաքրքիր են դարձնում: Հորիզոնական ստրուկտուրավորված ֆասադների համեմատ՝ այս տեսակն անցնելիք ճանապարհն ավելի «կարճ» է դարձնում:
-Քաղաքը անհարմար է նաև իր անցումներով: Ի՞նչ կառաջարկեք:
-Եթե ցանկանում ենք, որ Երևանում հետիոտն շարժումը զարգանա, և մեծանա հարմարավետությունը, պետք է ավելացվեն անցումները՝ ոչ վերգետնյա, ոչ էլ ստորգետնյա: Այդ անցումները պետք է ընդհանրապես հանվեն պրակտիկայից: Նախ՝ ապացուցված է, որ մարդը միշտ ամենահեշտ ճանապարհն է ընտրում փողոցն անցնելիս: Եվ վերգետնյա բարձրացված անցումներին է դիմում միայն այն ժամանակ, երբ փողոցի հետ հետիոտն անմիջական կապ չկա կամ փողոցին մոտեցում չունի: Վերգետնյա բարձրացված անցումների տարբերակը կարող է աշխատել միայն այն ժամանակ, երբ այդ վերգետնյա բարձրացված անցումներն իրար հետ միացված են և ստեղծում են ցանց: Դժվարությունը բարձրանալն է, բայց հնարավորություն կա հաճելի զբոսանք անելու: Իսկ այն, ինչ Երևան քաղաքում արվում է (վերգետնյա բարձրացված անցումների առումով), հին պրակտիկա է և աշխարհում արդեն ապացուցել է իր անարդյունավետությունը: Բացի այդ, ինչպե՞ս կարելի է փողոցները դարձնել արագընթաց և ուզենալ բեռնաթափել քաղաքի կենտրոնը, եթե այդ փողոցները գալիս-հասնում են կենտրոն: Այդ վերգետնյա կառույցներն արվել են ծերացող ժողովուրդ ունեցող Հայաստան երկրում, չհասկանալով, թե ինչպես պետք է երևանցին ամեն անգամ այդքան աստիճան բարձրանա-իջնի մի փողոց անցնելու համար:
Մյուս հարցը, որ շատ կարևոր է, Երևանում աստիճանների անհարմար լինելն է, լինի դա խանութի, թե հուշակոթողի աստիճան: Զբաղեցրած աստիճանների տարածքները շատ են և ոչ կանոնակարգված ու ոչ կենսագործ: Օրինակ, Սայաթ-Նովա փողոցում շրջելիս դա կնկատեք: Թեպետ աստիճանների քանակը կարելի էր կրճատել և մնացած մակերեսները կանաչապատել: Շատ տեղերում աստիճանները նաև անհարմար են: Իսկ բազմաթիվ տեղերում ուղղակի աբսուրդ է. պետք է մի քանի աստիճան բարձրանաս, որ հետո մի քանիսն իջնես: Նույն սկզբունքն է Հյուսիսային պողոտայում, «Հաղթանակ» զբոսայգում գտնվող Խորհրդային Հայաստանի 50-ամյակին նվիրված հուշահամալիրում: Եթե անգամ դա արվել է հուշարձանին տարբեր դիտման կետեր տալու համար, պետք է առնվազն մի տեղ փողոցից առանց աստիճանների հուշահամալիրին մոտենալու հնարավորություն լինի: Բայց դա չի արվել, չնայած կա հնարավորություն հուշակոթողին հասնելու փողոցի մակարդակից առանց իջնել-բարձրանալու:


Զրուցեց
Լիլիթ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1860

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ